ابزارهای تحلیل کسب و کار

ابزار تحلیل کسب و کار توسط کیومرث امیری

سروکار تحلیل­گر کسب وکار به صورت روزمره با جمع ­آوری نیازمندی­ها یا الزامات، استخراج، تجزیه­ و تحلیل و مدلسازی است. ازآنجا که امروزه همه چیز با تکنولوژی تلفیق شده است، بدون شک یک ابزار تجزیه ­و تحلیلِ کسب و کارِ ساده و کارآمد، به انجام وظایف تحلیل کسب و کار، به شکلی سریعتر و مؤثرتر کمک می­ کند. شما می­ توانید فهرستی از بهترین ابزارهای تحلیل کسب و کار را در اینترنت پیدا کنید.

تجزیه و تحلیل کسب و کار در چند سال گذشته به واسطه رویکردهای نوآورانه‎‌ای که مربوط به بهترین تکنیک‌‎های تجزیه و تحلیل کسب و کار می‎‌شوند، تغییر الگو داده است. تنها هدف ‎این تکنیک‎‌ها بدست آوردن بهترین نتیجه به عنوان یک راه حل کسب و کار است.

برای یک تحلیل­گر کسب و کار، ممکن نیست که در طول عمر کاری خود، تمامی ابزارها را یاد بگیرد یا از آنها استفاده کند. با‎این حال به عنوان یک تحلیلگر کسب و کار یا فردی حرفه‌‎ای که می خواهد تحلیلگری کسب و کار را دنبال نماید، لازم است در مورد برخی از بهترین روش‌‎های تجزیه و تحلیل کسب و کار اطلاعاتی کسب کنید.  از این رو، در این مقاله، ما تنها بر روی بهترین ابزارهای تحلیل کسب و کار تمرکز کرده ­ایم که تقریباً توسط همه سازمان­ها مورد استفاده قرار می­ گیرند. با این حال، پیش از از استفاده از این ابزارها، یک تحلیل­گر کسب و کار باید بهترین تکنیک های تحلیل کسب وکار را برای اجرای این ابزارهای تحلیل، به درستی بداند.

 

اساساً، یک تحلیل­گر کسب وکار به دلایل ذیل به بهترین ابزار تحلیل کننده نیاز دارد:

  • برای پیداکردن نیازمندی­ها یا الزامات
  • برای مدیریت نیازمندی­ها یا الزامات
  • برای تشریح نیازمندی­ها یا الزامات با جزئیات
  • ترسیم نمودار فرآیند کسب و کار، برای مدلسازی نیازمندی­ها در هرجا که امکان­پذیر باشد.
  • برای همکاری با تیم­ها و سهامداران
  • انواع ابزارهای تحلیل کسب و کار

 

سه دسته عمده از انواع مختلف ابزارها، براساس موارد ذکر شده در بالا وجود دارد. در بخش بعدی، ما این دسته­ ها را توضیح خواهیم داد:

  • ابزارهای مربوط به نیازمندی­ها یا الزامات یعنی توصیف، مدیریت و پیگیری آن­ها
  • ابزارهای مدلسازی
  • ابزارهای همکاری.

 

9 مورد از بهترین ابزارهای تحلیل کسب وکار که هر تحلیلگر کسب وکار باید با آنها آشنا باشد:

 

1.Microsoft Office Suite

برنامه ­های زیر از Microsoft Office Suite در فهرست بهترین ابزارهای تحلیل کسب و کار قرار دارند:

-MS PowerPoint

این نرم افزار برای تهیه و ارائه نمایش های تصویری رسمی استفاده می شود. یک تحلیلگر کسب و کار اغلب با شرایطی مواجه است که در آن او نیاز به ارائه ایده ها، برقراری ارتباط و توجیه و ارائه پروژه به روز را برای سهامداران دارد. این ارتباط در قالب ارائه از طریق پاورپوینت موثرتر می شود.

-MS Excel

تحلیل داده نیز بخشی از تحلیل کسب وکار است و می­تواند به شکل­های متفاوتی باشد. جداول اصلی؛ بررسی روند داده؛ مرتب سازی و فیلتر اطلاعات؛ ایجاد جدول یا نمودار.

تمام وظایف ذکر شده در بالا را می­ توان به خوبی با استفاده از مایکروسافت اکسل انجام داد. در کنار آن، اکسل چندین تابع کاربردی ریاضی و مالی دارد که می­توانند به تحلیل داده ­ها کمک کنند.

-MS Word

مایکروسافت ورد، سند مشخصات الزامات را ارائه می ­دهد. سازمان­ها می­توانند الگوی خاص خود را برای مستند کردن الزامات، تهیه کنند. این یک برنامه کاربردی است که به کاربر این امکان را می ­دهد که قلم ها، زمینه، اشیا، اشکال، تصاویر گرافیکی، جداول و حتی یک گزینه برای افزودن نمودارهای Visio، انتخاب کنند.

-MS Visio

یک ابزار مدل سازی است که تحلیلگران کسب وکار از آن برای ثبت مؤثر و ارائه ایده ­های سهامداران درباره کاربردهای کسب و کار و تعاملات کاربر، استفاده می­ کنند. کارایی­ های اصلی Visio عبارتند از:

ایجاد نمودار UML مانند نمودار توالی و فعالیت آماده­ سازی نمودارهای جریان فرآیند، ایجاد مدل های داده، تولید نمودارهای معماری در حال برنامه ­ریزی برای تبدیل شدن به یک تحلیلگر کسب وکار ماهر هستید؟

در این، بهترین گواهی­ های تحلیل های کسب وکار وجود دارد. ببینید کدام یک برای شما بهتر است.

 

2.Google Docs

گوگل داکس برنامه ای رایگان و مبتنی بر وب است که با استفاده از می توان به صورت آنلاین اسناد و صفحات گسترده را ایجاد، ویرایش و ذخیره نمود.  امکان دسترسی به این اسناد فارق از جایی که حضور دارید و از طریق یک کامپیوتر که به اینترنت متصل است از ویژگی های جذاب این سرویس گوگل است. گوگل داکس ، بدون نرم افزار و بصورت آنلاین کارتان را راه می اندازد.

از آنجا که به اشتراک­ گذاری اسناد پروژه، یکی از پیش نیازهای مهم برای همکاری است، Google docs ثابت کرده است که ابزار بسیار مفیدی برای به اشتراک­ گذاری اسناد به صورت آنلاین با اعضای پروژه و سهامداران است. گوگل از همه انواع فرمت­ها مانند docs، txt، pdf و غیره پشتیبانی می­ کند.

 

گوگل داکس برنامه ای رایگان و مبتنی بر وب است

3.Rational Requisite Pro

این نرم افزار یکی از بهترین ابزارهای تحلیل کسب و کار، برای مدیریت نیازمندی ­ها یا الزامات است. این ابزار یک راه حل قوی برای مدیریت نیازها یا الزامات کسب وکار در پروژه­ های بزرگ فراهم می­ کند. ابزارهای مدیریت الزامات مانند Requisite Pro Rational، قابلیت پردازش کلمه را ارائه می ­دهند. علاوه بر آن، می ­تواند داده ­ها را با استفاده از یک پایگاه داده پویا، جست و جو و مرتب سازی کنند. از این رو، پیگیری الزامات را به همراه تغییرات و اولویت آنها تسهیل می­ کند. نرم افزار Requisite Pro Rational ، ویژگی­ هایی همچون انجام تحلیل اثر و مدیریت اثر ممیزی تغییرات، را نیز دارا می­ باشد.

Rational Requisite Pro یکی از بهترین ابزارهای تحلیل کسب و کار،

4.Balsamiq

بسیاری از پروژه ­ها، نیاز به برنامه ­های Wireframing برای نشان دادن مدل های یک سیستم پیشنهادی دارند. به طور معمول یک Wireframing بر روی این موارد تمرکز دارد: 1.محتوا 2.تعامل کاربر

Balsamiq یکی از ابزارهای تحلیل کسب و کار برای ایجاد wireframing است. این ابزار از جلسات طوفان فکری استفاده می­ کند و بازخورد فوری از سهامداران را فراهم می­ کند. Balsamiq Mockups به کسب و کار کمک می ­کند تا سریعتر و هوشمندتر عمل کند. علاوه بر این، علاوه بر این به پروژه ­ها اجازه می­ دهد تا به صورت آنلاین میزبان باشند. همچنین، به عنوان یک ابزار مشارکت بین تیم و مشتری­ها عمل می­ کند.

ویژگی­ها:

  • ارائه مدل ها با استفاده از pdf در کنار لینک های تعبیه شده؛ کتابخانه­ ها و الگوهای قابل استفاده مجدد را خلق می­ کند؛ ارائه رابط کاربری سریع و بصری
  • امکان ساخت wireframing را فراهم می­ آورد
  • لینک­های ورودی به کاربر اجازه دسترسی به نمونه­ های اولیه برای دمو ها و آزمودن قابلیت کاربرد را می­دهد.
  • ایجاد کتابخانه برای کنترل­ های آماده برای استفاده (ready-to-use)
  • فراهم کردن آیکن ها و کنترل­های رابط کاربری ها

Balsamiq یکی از ابزارهای تحلیل کسب و کار ب

5.Pencil

ابزاری است اپن‌سورس برای طراحی پروتوتایپ نمونه سازی و به گرفتن تأییدیه از مشتری و درک نیازمندی های مشتری کمک می­ کند. بنابراین، این بخش مهمی از مرحله جمع­ آوری نیازمندی ها است. علاوه بر این، ایجاد یک نمونه اولیه سریع به مشتری، کمک می­ کند که طرز دید و احساس را درک کند که مسلما یک ابزار نمونه­ سازی، در انجام این کار بسیار کمک می­ کند.

Pencil یک ابزار نمونه ­سازی است که به عنوان یک ابزار مستقل به کار می ­رود و می ­تواند دانلود شده و مورد استفاده قرار گیرد. با یک رابط کاربری ساده، به کاربر اجازه می دهد تا با کشیدن و رها کردن عناصر، یک صفحه یا اسکرین ایجاد کند. در این نرم‌افزار به مجموعهٔ بزرگی از اَشکال هندسی پرکاربرد، فلوچارت‌ها، دیاگرام‌ها و آیتم‌های مورد نیاز برای طراحی وب‌سایت و موبایل اپلیکشین‌ها دسترسی دارید.

همچنین قابلیت اضافه نمودن پکیج‌هایی که سایر افراد طراحی نموده و در اینترنت منتشر کرده‌اند نیز وجود داشته و این ویژگی می‌تواند در بسیاری مواقع مفید بوده و موجب صرفه‌جویی در زمان طراحی و اجرای پروژه شود.

 

6.Trello

Trello یک ابزار مشارکتی یا همکاری برای تحلیل های کسب وکار است که به همکاری و برقراری ارتباط امن بین تیم­ها و اشتراک گذاری اطلاعات کمک می­ کند. همچنین، به مدیران اجازه می­ دهد تا داده­ های کسب و کار را تجزیه وتحلیل کنند. نرم افزار ترلو هم‌اکنون جزو جذاب‌ترین پلتفرم‌ها به منظور ایجاد هماهنگی و سازماندهی مناسب در انجام پروژ‌ه‌های تیمی می‌باشد. این نرم افزار هم به صورت اپلیکیشن و هم به صورت نسخه تحت وب در دسترس کاربران قرار دارد.

ویژگی­ ها:

  • کاربری آسان
  • امکان کار با نرم افزار ترلو در تجهیزات و سیستم‌های مختلف
  • دسترسی به نسخه رایگان نرم افزار و اپلیکیشن ترلو
  • مشارکتی امن با یک تیم فراهم می­ کند
  • اجازۀ مشاهدۀ فعالیت تیم را توسط انجمن­ ها می ­دهد
  • اجازه ورود اعضا با حساب کاربری گوگل را می ­دهد
  • یکپارچه کردن و سازمان­دهی انجمن­ها توسط مجموعه ­ها
  • یک ابزار برای هماهنگ‌کردن کارهای مهم روزانه
  • تعیین مدیر (ادمین) برای مدیریت تنظیمات خصوصی
  • به غیرفعالسازی اعضای قدیمی همراه با حفظ تاریخچه کاری آنها کمک می­ کند.
  • اخذ داده ­ها تنها با یک کلیک

کاربرد نرم افزار ترلو در تحلیل کسب وکار

7.تجزیه و تحلیل SWOT

تحلیل SWOT به طور رایج برای تحلیل و ارزیابی استراتژیک یک کسب وکار به کار می ­رود. اصطلاح SWOT مخفف چهار عنصر آن است :

  • S : نقاط قوت
  • W: نقاط ضعف
  • O: فرصت‎ ها
  • T: تهدیدها

ویژگی­ها:

  • این ابزار رایگان و با امنیت بالا است.
  • به تحلیلگر کسب وکار اجازه می­دهد که تحلیل ها را در فایلهای XML بارگذاری و ذخیره کند.
  • شخص می­ تواند فایل­های png را خروجی بگیرد و مشاهده نماید.

تجزیه و تحلیل SWOT

8.SmartDraw

SmartDraw نرم افزاری قدرتمند در تهیه و رسم جداول و دیاگرام ها به صورت حرفه ای می باشد و کاربران را قادر می شازد تا در زمانی بسیار کوتاه و با استفاده از ابزارهای موجود در برنامه و اشکال و جداول آماده شده در نرم افزار نیاز خود را بر طرف نمایند.

در این نرم افزار کاربران می توانند از ویژگی های همچون پشتیبانی تخصصی از 50 حالت مختلف گرافیکی برای رسم نمودارها و دیاگرام ها ، رسم توسط ابزارها و بدون نیاز به انجام طراحی دستی تنها با انتخاب عنصر مورد نظر ، قابلیت طراحی پلان های ساختمان با استفاده از ابزار تخصصی مربوطه ، قابلیت رسم نمودارهای شبکه ای ، توانایی طراحی چارت های آموزشی و سازمانی و … استفاده نمایند.

تحلیلگران کسب و کار اغلب از SmartDraw به عنوان یک ابزار تجزیه و تحلیل و برای ساده ­سازی مدیریت پروژه استفاده می­ کنند.

ویژگی­ها:

  • قابلیت ادغام با ابزارهایی مثل مایکروسافت آفیس، گوگل درایو، Dropbox و OneDrive
  • قابلیت کاربردی پلاگین های ابریِ SmartDraw
  • قابلیت نصب یک فایروال و کمک  به حفظ امنیت
  • پشتیبانی از 100 زبان برای ایجاد نمودارها
  • امکان رسم نمودار و چارت بصورت گرافیکی
  • بیش از 150 نمونه حرفه اى طراحى شده براى استفاده در طرح هاى تجارى
  • بیش از 1000 طرح مختلف با قابلیت ویرایش و ایجاد تغییرات در آن ها
  • امکان طراحی بیش از 26 مدل از انواع چارت ها و دیاگرام ها
  • مجهز به ابزارهاى طراحى مختلف
  • محیط طراحى نامحدود و بدون مرز
  • سازگار با نرم افزارهای موجود در بسته آفیس
  • امکان قرار دادن اشکال و تصاویر در پروژه ها
  • امکان به اشتراک گذاری اسناد
  • قابلیت تنظیم اندازه صفحه
  • امکان تغییر گرافیک برای چاپ
  • امکان استفاده از جداول در اسناد
  • قابلیت استفاده از متن ها در اسناد
  • رابط کاربری بسیار جذاب
  • استفاده بسیار آسان از نرم افزار

 

تحلیلگران کسب و کار اغلب از SmartDraw به عنوان یک ابزار تجزیه و تحلیل کسب وکار برای ساده ­سازی کار مدیریت پروژه استفاده می­ کنند.

 

9.Wrike

این نرم افزار مدیریت پروژه با هدف مدیریت متمرکز پروژه‌ها و کارها طراحی و توسعه داده شده است. در این نرم افزار به راحتی می‌توانید فضاهای کاری خود را مجزا از یکدیگر تعریف کنید.

Wrike یک ابزار مدیریت کار واقعی برای اهداف تحلیل کسب وکار است. این نرم افزار با ذخیره ­سازی اطلاعات متمرکز، به کاهش هزینه تحلیل کل پروژه کمک می­ کند.

ویژگی­ها:

  • امکان ایجاد بلوکهای اصلی کاری (Blocks of Work)
  • قابلیت درخواست فرم ها و تنظیم خودکار (اتوماسیون)
  • امکان ویرایش و مدیریت فایلها
  • ایجاد جدول زمانی بصری برای مشاهدۀ برنامه زمانبندی پروژه
  • ارائه دیدگاه کاری برای ایجاد تعادل بین منابع با پیگیری عملکرد
  • گزارش پروژه
  • پیگیری زمان برای برنامه ریزی و مدیریت بودجه
  • پیگیری کارها و نظارت بر روند پیشرفت پروژه
  • برقراری ارتباط بین اعضای گروه
  • تخصیص وظایف و کارها به صورت فردی یا گروهی
  • تهیه انواع گزارش‌های تحلیلی و آماری

Wrike یک ابزار مدیریت کار واقعی برای اهداف تحلیل کسب وکار است.

نتیجه ­گیری

اگرچه بهترین ابزارهای تحلیل ذکر شده در بالا به تحلیلگران کسب وکار کمک می­ کنند، با این حال، آنها تنها راه حل موفق نیستند. برای تبدیل شدن به یک تحلیلگر کسب وکار موفق و کارآمد، باید مهارت های تحلیل کسب وکار اصلی را بدست آورید.

 

تحلیل‌گر کسب و کار به چه کسی می‌گویند؟